Kalendarium

Program på Sancta Birgitta Klostermuseum

Mars 2024

Öppettider
Kl. 1117 lördagar samt påskhelgen tors-sön 2831 mars. Öppet för gruppbokningar även utanför öppettiderna.

Guidade visningar kl. 12.00 & 15.00 alla öppna dagar
Föranmälan till museet eller förköp via Salver. Se Dagliga guidningar för mer info och bokningslänkar.

9 dec 2023 31 mars 2024: Fotoutställningen Det som göms i snö dolda bildskatter från Vadstena
Välkommen att uppleva en utställning med fotografiska pärlor från Vadstena i vinterskrud! Utställningen är ett samarbete med Föreningen Gamla Vadstena, som har öppnat sitt rika arkiv och tagit fram bilder från olika tidpunkter under 1900-talet. Vi visar också fotografier som privatpersoner lånat ut till museet. Har du också Vadstenabilder att ställa ut? Ta gärna kontakt med oss! Vi tar emot framkallade eller digitala bilder.

Öppettider
Torssön kl. 1117. Öppet för gruppbokningar även utanför öppettiderna.

Guidade visningar kl. 12.00 & 15.00 alla öppna dagar

Torsfre 45 apr kl. 15.00: Familjevisning
Ca 30 min. Ingår i ordinarie entré.

Familjespåret Farliga harar!
Farliga harar, musikaliska katter och fasansfulla sniglar! Ta med familj och vänner och gå en kunskapspromenad genom Klostermuseet där ni får lära er om medeltidens fantastiska bildvärld och hitta ett och annat ägg!

4 apr 11 juni 2024: Hur mår du? Om psykisk ohälsa – tillfällig utställning på Sancta Birgitta Klostermuseum
Genom journaler, porträtt och berättelser skildrar utställningen livet med psykisk ohälsa under olika tider. Utställningen gör nedslag i livet på hospitalet, med exempel från Sundby sjukhus i Strängnäs och Sankt Annas sjukhus i Nyköping. Utställningen berättar också om hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa idag. Du möter bland andra Johan som såg allt i de mörkaste färger och Kristin som inte kunde älska sitt barn. Utställningen lånas in från Sörmlands museum och visas på Sancta Birgitta Klostermuseum 4 april – 11 juni 2024. Ingår i ordinarie entré.

Tors 4 apr kl. 18.00: PREMIÄR för temaguidningen En enkel vårdhistoria
Följ med på en spännande vårdhistorisk vandring i klosterområdet! Vi berättar om synen på människa och vård genom historien, och om den sjukvård som har funnits i vår egen museibyggnad under hundratals år: klostrets sjukstugor, stormaktstidens krigsmanshus och så Vadstena hospital, senare Birgittas sjukhus, ett av landets största sinnessjukhus långt in på 1900-talet.

Vandringen går mestadels utomhus (kläder efter väder!) där kulturminnen som Trefaldighetsgården, Mårten Skinnares hus och Stora dårhuset påminner om den tid då Vadstena var en av Sveriges viktigaste vårdstäder. Vid detta premiärtillfälle ges också chansen att besöka Hospitalsmuseet. Förbokning via https://salver.se/app/event/1188.