Hitta hit / Parkering

Kungapalatset och Klosterkyrkan i Vadstena
Kungapalatset i Vadstena

Hitta hit

Museet är beläget i en tegelbyggnad från 1260-talet. Den ligger bakom Klosterkyrkans norra långsida. När du kommer ut från Klosterkyrkan går du till vänster och rundar kyrkans hörn. Du kommer då till den så kallade Gräsgården framför Kungapalatset, som vid 1300-talets slut blev Heliga Birgittas kloster, och som nu är museum.

Observera att hiss saknas och att tillgängligheten därför är begränsad.

Bil/buss/cykel

Från Motala och Ödeshög: väg 919 (tidigare Rv50).
 Från Mjölby/Skänninge: väg 206.
 Sväng in på Skänningegatan vid Vadstena brandstation. Följ skyltning mot Klosterområde och Sancta Birgitta Klostermuseum.

Parkering

Bil: Vid Rödtornet, längs Lastköpingsgatan, vid Örtagården eller på Stora Torget.
 Handikapparkering: vid museets östra gavel (ej skyltad).

Buss: Av- och påstigning bakom museet vid Vadstena folkhögskola (kör förbi Vadstena klosterhotell via Lasarettsgatan – sök på Vadstena folkhögskola på karta).

Cykel: Vid museets östra gavel (vid handikapparkering).

Till fots

Flera pilgrimsleder når Vadstena t.ex. från Alvastra och Linköping, se www.pilgrimscentrum.se för kartor och info.
 Eller samma väg som bil/cykel.

Kollektivtrafik

Tåg: Östgötatrafiken till Skänninge via Linköping, Mjölby eller Motala, därifrån buss, se nedan.

Buss: Från Skänninge buss 661, från Motala buss 612 eller 613.
Hållplats Vadstena brandstation: Gå längs Skänningegatan, följ skyltning mot Klosterområde.
 Hållplats Vadstena station: Gå ner mot Vätterstranden och följ strandpromenaden mot Klosterområdet.

Sök fram din resa här
Aktuella öppettider

Klostermuseum

Aktuella öppettider

Klosterkyrkan

Guidningar

Här på Klostermuseum anordnar vi historiska guidningar och vandringar som passar de flesta åldrar. Läs mer om dem här

Utställningar

Vi strävar efter att utställningar och guidningar ska grundas i aktuell forskning. Det är ett historiskt museum men också en del av vallfartsmålet Vadstena.

Vigsel & Dop

Museet har vackra och stämningsfulla lokaler för borgerlig och kyrklig vigsel. Beroende på lokal kan ni vara upp till 100 gäster.