Guidade visningar för alla

Under museets öppettider erbjuds guidade visningar. Vi har flera olika teman som du ser beskrivna här nedan. Guidning ges vanligtvis kl. 12.00 och kl. 15.00 de dagar som museet är öppet, vissa dagar även andra tider. Se under respektive tema när det erbjuds.

Max 25 pers per guidning. Föranmälan till info@klostermuseum.se eller förköp via länkarna till Salver nedan.

Guidning 50 min inkl. entré till museet

Vuxen (lågsäsong): 130 kr | Vuxen (högsäsong 1 juni – 25 aug): 150 kr
Barn och ungdom 8-17 år: 50 kr

Vid rabatterad entré (t.ex. medlemmar i Birgittastiftelsen, Sveriges museer, Kulturarvskort, gäster med vissa boendepaket hos Klosterhotellet och Birgittasystrarna) betalas rabatterad entré och 50 kr för guidad tur.

Om du har rätt till rabatterat inträde med t.ex. Kulturarvskortet eller vill gå på flera guidningar samma dag – reservera guidning via telefon eller info@klostermuseum.se och betala sedan på plats.

Läs mer om priser under entré och priser

I samarbete med:

Folkuniversitetet

Från kungapalats till kulturmiljöarv

Följ med på en tidsresa från tidig medeltid till idag. I vår övergripande visning berättas museibyggnadens hela historia. Vi tar avstamp i det palats som Birger jarls son kung Valdemar lät bygga vid mitten av 1200-talet: ett maktcentrum för utsvävande hovliv och politiska möten. Hit kom Birgitta Birgersdotter för att undervisa drottning Blanka. Palatset förvandlades till Birgittas kloster och därefter till krigsmanshus, sedan hospital och nu historiskt museum. Det är sagolika berättelser som har utspelat sig här under 750 år och gör platsen till ett unikt nationellt och internationellt kulturarv.

DATUM: alla öppna dagar kl. 12.00

Riddartiden och kungapalatset

Vi berättar om Vadstena före klostertiden, om riddare och tornerspel, fagra damer och höviskt hovliv i de praktfulla salarna och den muromgärdade trädgården. Kungar och drottningar, hovfolk och narrar. Du möter ett Sverige som sakta men säkert håller på att formas till en nationalstat. Det här är en visning som går på djupet i medeltidshistorien, om Folkungaättens regenter och deras storslagna kungapalats – en av Sveriges äldsta profana byggnader.

DATUM: 13, 18 & 21 apr kl. 15.00

Klosterliv, helgon och reformation

Här får du höra berättelsen om Vadstena kloster och våra svenska helgon. Birgitta Birgersdotter levde ett spännande liv på 1300-talet och grundade en ny klosterorden med centrum i Vadstena. I hennes kloster levde både nunnor och munkar, som under 200 års tid förvaltade ett andligt, ekonomiskt och kulturellt centrum i senmedeltidens Sverige. Du blir guidad i olika delar av det medeltida nunneklostret och lär dig om Birgittas liv, vardagen i klostret och de dramatiska händelserna under 1500-talets reformation som innebar slutet för det svenska klosterväsendet.

DATUM: 7, 14, 19, 26 & 28 apr kl. 15.00

Kvinnoperspektiv

Män har skrivit historia framförallt om män, men i den här visningen får du höra talas om en rad viktiga och intressanta kvinnor som på olika sätt varit knutna till klosterområdet och klostret under tusen år, som drottningar, helgon, nunnor och krigsmansfruar. Vi ställer oss också frågan: Var Heliga Birgitta kvinnosakskvinna?

DATUM: 6, 11, 12, 20 & 25 apr kl. 15.00

Klosterområdet – ett vandringsmål genom tiderna

I närmare tusen år har klosterområdet i Vadstena lockat långväga besökare av olika slag. Följ med på en guidning via Klostermuseet, Klosterkyrkan och Pilgrimscentrum där vår kunniga guide Viveca Sörensen berättar om folkungaätten och deras kungapalats, Heliga Birgitta, Vadstena klosters framväxt, nunnor och munkar, pilgrimer, beginer och trädgårdar. En vandring i vandrarnas fotspår som täcker många århundraden av historia!

DATUM: inga planerade tillfällen just nu

Om du har rätt till rabatterat inträde med t.ex. Kulturarvskortet eller vill gå på flera guidningar samma dag – reservera guidning via info@klostermuseum.se och betala sedan på plats.