Krigsinvalider och mentalsjuka

De sista nunnorna drevs iväg 1595 och klosterområdet med hus och trädgårdar gjordes åter om, nu för att ta emot krigsinvalider från Stormaktstidens alla slagfält. Det stod färdigt under drottning Kristinas regering som det första permanenta krigsmanshuset i Europa. När stormaktstidens gick mot sitt slut minskade behovet och området fick åter igen en ny skepnad, denna gång för en kort tid som ett slags lättare fängelse och sedan på 1820-talet som mentalsjukhus. På 1950-talet flyttades de sista patienterna ut.

Lorem ipsum

Text box item sample content

Lorem ipsum

Morbi aliquet lacus sit amet hendrerit ullamcorper. Nulla interdum hendrerit tortor, in convallis arcu fermentum vitae. Quisque condimentum turpis ut neque gravida, vitae malesuada nisi ultrices. Fusce eros nibh, cursus a sodales sed, interdum at leo.

Guidningar

Här på Klostermuseum anordnar vi historiska guidningar och vandringar som passar de flesta åldrar. Läs mer om dem här

Utställningar

Vi strävar efter att utställningar och guidningar ska grundas i aktuell forskning. Det är ett historiskt museum men också en del av vallfartsmålet Vadstena.

Vigsel & Dop

Museet har vackra och stämningsfulla lokaler för borgerlig och kyrklig vigsel. Beroende på lokal kan ni vara upp till 100 gäster.