Guidning för hela familjen

Guidad tur som vänder sig till familjer med barn.

Från kungabarnens perspektiv

Vår familjeguidning har barnet i fokus, och tar ca 30 minuter. Guidningen vänder sig främst till föräldrar med yngre barn. Huvudpersoner i Vadstenapalatset under medeltiden är kungarna Valdemar Birgersson och Magnus Eriksson och helgonet Heliga Birgitta. Valdemar var 12 år när han valdes till kung, Magnus Eriksson bara 3 år. Hur var deras barndom vid hovet? Vem bestämde i Sverige medan de växte upp? När Birgittas mamma dog skickades Birgitta och hennes syster från Uppland till sin mosters gård vid sjön Sommen i södra Östergötland. En äventyrlig resa för ett 11-årigt barn. Från barnens perspektiv försöker vi förstå och skildra medeltidens historia.