Klädkammaren

I klädkammaren finns kläder i olika modeller och storlekar. Här kan du förvandlas till munk eller nunna, riddare eller hovdam, kunglighet, pilgrim eller bonde…

I kungapalatsets rum

Prova att sätta på dig ringbrynja och riddarhjälm på huvudet. En hel riddarrustning kan väga cirka 25 kg, känn på hur det känns att bära den del av rustningen som skyddar huvud och axlar.

Medeltida lekar och spel

Utmana någon till lekar som man lekte för många hundra år sedan, som jonglering, kubb, ringkastning. Fråga i receptionen och låna med dig ut på gården!

Lilla pilgrimspasset

Välkommen att gå Lilla pilgrimsturen i Klosterområdet! Vandringen startar på Pilgrimscentrum där du hämtar ut ditt pass. Längs vägen genom Klosterområdet finns sju stopp med små uppgifter att lösa. Lyckas du lösa alla får du en stämpel i passet i Klostermuseets reception, och halva priset på inträdet till museet!

Skapa ett radband

Här kan du sätta dig ned och trä ett radband i form av armband eller ett runt halsen. Vi har en stor samling pärlor och berlocker av olika slag att välja bland. Gör ett traditionellt radband – vi visar flera exempel – eller gör ett alldeles unikt.

Denna aktivitet erbjuds vid speciella tillfällen.